FAQ

Hieronder vindt u antwoord op de meest gestelde vragen.

Krijg ik een factuur?

Na het opleveren van een VPS stuurt DirectVPS binnen 24 uur per e-mail een factuur met de eenmalige opzetkosten en de eerste maandtermijn. Heeft u de opzetkosten via iDeal voldaan dan ontvangt u daarvoor een aparte factuur. De vervolgfacturen worden 14 dagen voor het begin van een nieuwe periode verzonden.

Is adulthosting toegestaan?

Adulthosting is bij DirectVPS toegestaan.

Welke betaalmethoden accepteren jullie?

DirectVPS accepteert bij maandcontracten alleen betalingen per automatisch incasso. In combinatie met een contract en betaling per kwartaal, half jaar of jaar is een losse bankoverschrijving mogelijk. De eenmalige kosten worden normaliter via iDeal voldaan. Voor relaties uit België kunnen deze kosten ook samen met de eerste termijn worden overgemaakt.

Worden er backups van mijn VPS gemaakt?

Van elke VPS wordt afhankelijk van het platform automatisch een snapshot of backup gemaakt. Dit betreft volledige systeemimages en geen losse bestandsbackups. De VPS kan er als het ware mee ‘terug in de tijd’ worden gezet. Restores kunnen 24/7 via het DirectVPS Control Panel worden uitgevoerd. De backups of snapshots worden 5 dagen bewaard.

In welk datacentrum zijn de servers geïnstalleerd?

Onze servers zijn geplaatst bij Schuberg Philis te Schiphol-Rijk en SmartDC te Rotterdam. Deze bewaakte datacenters beschikken over alle moderne faciliteiten om de continuïteit van de bedrijfsvoering 24/7 te garanderen. Denk hierbij aan adequate toegangscontrole, brandpreventie, klimaatregeling en (nood)stroomvoorzieningen.

Hoe kan ik zien hoeveel dataverkeer mijn VPS hee gegenereerd?

Op het DirectVPS Control Panel kan het dataverkeer van de VPS live worden bekeken. Bij een naderende overschrijding nemen we altijd even contact op om de meest efficiënte oplossing te vinden.

Hoe log ik in op een nieuwe Linux VPS?

Een nieuwe Linux VPS kan benaderd worden via SSH met een cliënt als Putty. Er is standaard alleen de meest noodzakelijke software geïnstalleerd, het systeem kan verder geheel naar wens worden ingericht.

Wordt de verbinding gefirewalled?

DirectVPS filtert niets en er is standaard geen firewall actief op de VPS of het netwerk.

Hoe kan ik de VPS (her)starten?

Iedere gebruiker heeft toegang tot het multifunctionele DirectVPS Controlepaneel. Hiermee kunt u onder andere statusmeldingen raadplegen van eventuele werkzaamheden. Maar ook de IPv6 gegevens inzien, accountgegevens wijzigen, een extra VPS bestellen, back-ups raadplegen of een restore of herinstallatie uitvoeren.

Levert DirectVPS ook Directadmin?

Met DirectAdmin kan een VPS volledig beheerd worden via een webbrowser zonder dat diepgaande Linuxkennis noodzakelijk is. DirectVPS is reseller van Directadmin en kan leased licenses of lifetime licenses leveren. Het betreft wel altijd Internal licenses die alleen binnen het DirectVPS netwerk te gebruiken zijn. De eerste installatie wordt kosteloos uitgevoerd, uitgaande van een schone Linux- installatie.

Kan ik de reverse DNS van mijn VPS aanpassen?

Via het DirectVPS Control Panel kan de rDNS naar wens worden aangepast.

Kan DirectVPS ook domeinen registeren of verhuizen?

Domeinregistraties en domeinverhuizingen kunnen ook via DirectVPS afgehandeld worden.

Hoe stel ik een firewall in op mijn VPS?

De images van DirectVPS hebben ondersteuning voor iptables ingebouwd. U kunt dit systeem naar eigen wens inrichten, bijvoorbeeld met behulp van CSF.

Hoe kan ik de VPS herinstalleren?

Via het DirectVPS Control Panel kan elke gebruiker zelf een herinstallatie van de VPS met een zelfde of een ander image uitvoeren. Het nieuwe rootwachtwoord wordt na enkele minuten per SMS naar het bij DirectVPS bekende mobiele telefoonnummer gestuurd.

Wat betekent High Availability?

Bij de DirectVPS Pro producten wordt High Availability toegepast. Dit een techniek die er voor zorgt dat mocht een fysieke server falen, zijn functie binnen enkele minuten wordt overgenomen door een andere fysieke server. De downtime blijft in een dergelijk geval beperkt tot de tijd die nodig is voor het booten van de VPS.

Kan ik een extra IP-adres koppelen aan mijn VPS?

DirectVPS kan een extra IP-adres leveren voor bijvoorbeeld SSL of een secondaire nameserver. DirectVPS wijst normaliter maximaal 4 opeenvolgende IP-adressen per VPS toe. Zijn meer IP-adressen nodig dan voorzien we u graag van de mogelijkheden.

Bieden jullie ondersteuning voor IPv6?

Sinds eind 2010 biedt DirectVPS native ondersteuning voor IPv6.

Hoe gaan jullie om met abusemeldingen?

Indien er lasterlijke zaken op een van de DirectVPS servers staan en hiervoor gegronde klachten zijn ingediend dan kan DirectVPS op basis daarvan besluiten maatregelen te nemen. Hiertoe wordt in eerste instantie altijd contact opgenomen met de beheerder van de VPS.

Hoe kan ik opzeggen?

Opzeggen is met inachtneming van de opzegtermijn altijd mogelijk. Stuur het bericht naar support@directvps.nl

Hoe log ik in op de Remote Desktop van mijn Linux-VPS?

De Linux VPS’en van DirectVPS hebben standaard geen Remote Desktop zoals Windows die heeft. Het staat u vrij zelf een grafische schil als KDE of Gnome te installeren. DirectVPS kan met een Pro VPS wel een Windows VPS leveren inclusief Extern Bureaublad.

Kan het rootpassword worden gereset?

De helpdesk van DirectVPS kan het rootpassword desgewenst kosteloos resetten. Een dergelijk verzoek kunt u richten aan support@directvps.nl. Deze mail dient verzonden te worden vanaf het bij ons bekende e-mailadres.

Is er ondersteuning inbegrepen?

Bij de Starter producten van DirectVPS is standaard alleen support per e-mail inbegrepen op basis van best effort. Er wordt vanuit gegaan dat de gebruiker minstens basiskennis heeft van Linux en het systeem zelf kan beheren. Indien nodig geeft support van DirectVPS graag een ‘zetje’ in de juiste richting. De VPS-servers zijn echter unmanaged : de gebruiker is en blijft zelf verantwoordelijk voor het beheer.
Bij de VPS Pro producten heeft de gebruiker de beschikking over een 24/7 telefoonnummer om spoedeisende zaken te melden. Indien gewenst is telefonische inhoudelijke support beschikbaar in combinatie met een SLA (Service Level Agreement) voor alle versies van VPSsen. Alle ontvangen e-mail berichten worden efficiënt verwerkt en opgeslagen binnen het geautomatiseerde ticketsysteem. Zo kunnen de medewerkers van DirectVPS de klanten snel van dienst zijn en liggen relevante gegevens bij beide partijen direct vast.

Kan een VPS worden geüpgrade?

Upgrades binnen de Starter-, SSD- of Pro producten zijn altijd mogelijk. DirectVPS voert die in overleg kosteloos uit met behoud van data. Ook upgrades tussen de verschillende platformen zijn mogelijk met slechts een beperkte downtime.

Leveren jullie ook Windows VPS'en?

DirectVPS kan ook Windows Server 2003/2008 aanbieden, maar alleen op het Pro-platform.